Lekker bezig, 05-03-2016

keuken 3Het is alweer maart. Het regent natte sneeuw als we op zaterdagmiddag even naar de boot gaan kijken. Yvonne is heel nieuwsgierig hoe het aanrechtblad eruit ziet nu het is geplaatst. Beneden gekomen kijk ik eens rond en probeer op een rijtje te zetten wat ik de afgelopen 2 maanden al gedaan heb aan boord.Ik ben begonnen met alle kastdeurtjes (24 stuks) te verwijderen omdat ze opnieuw in de lak gezet moeten worden. Maar ook omdat alle magneetsluitingen vervangen worden door drukknoppen. Dit om spontaan open tegen te gaan als we 90 graden schuin komen te liggen tijdens een storm of golf, en dan alle inhoud van links naar rechts door de kajuit zien vliegen. Alle deuropeningen 15 mm groter zagen en in alle deurtjes een gat van 25 mm boren en nieuwe knoppen bevestigen. Ik heb eens zitten tellen dat dat ongeveer anderhalf uur per kastdeurtje aan tijd kost. Jaho!

Alle kastjes van binnen geschuurd en gelakt en de schapjes 2 zijdig gelakt. Heerlijk dat er tegenwoordig acryllak is. Die stinkt niet. Ook kun je met een vochtig doekje je handen vrij schoon houden. Maar vooral is het lakwerk na een uur al stofdroog en kan ik weer andere dingen gaan schuren en lakken op dezelfde dag.

De wanden en kozijntjes en stootranden en al het andere eikenhout heb ik geschuurd en gelakt. Aanrechtrand en andere lijsten heb ik zelfs kaal geschuurd en 4x gelakt. Lijkt nu weer nieuw. Onder het aanrecht zit nu een voetpomp. Daar kun je zeewater mee oppompen in de spoelbak. Dat is voor afwaswater en kookwater om zo minder drinkwater te verspillen. Bij de pomp zit een driewegkogelkraan om te veranderen naar drinkwater. Dit is handig als er geen stroom meer is. Dan kunnen we toch nog drinkwater uit de tanks halen. Onze drinkwatervoorziening werkt normaal gesproken met een hydrofoor (een elektrische pomp die zorgt voor waterdruk op de kranen). De keuken: de bestaande koelkast verwijderd. Op die plek meer ruimte gemaakt door nog een kastje weg te halen en daar zit nu een op maat gemaakte 5 cm dikwandige koelkast met bovenlader. De spoelbakken voldeden niet meer aan onze wensen, dus eruit. Een nieuw Corian blad gemaakt met blinkende onderbouw spoelbakken. Nieuwe 50 mm dikke afvoerleidingen zorgen dat de spoelbakken snel leeglopen en niet snel zullen verstoppen! Onder de kaartentafel heb ik een grotere kast gemaakt. Daar zit de converter (omvormer van 12 naar 220 Volt) netjes weggewerkt. Onder de bank aan de kopse kant komt de watermaker. Dat kastje heb ik vergroot, door een schot weg te halen en door de bovenkant demontabel te maken kan ik er straks makkelijk bij voor installeren en onderhoud van de watermaker. Die werkt op stroom en kan per uur 30 liter drinkwater maken van zeewater. De vloer (massief 12 mm eiken parket) en plinten heb ik kaal geschuurd en 4x in de parketlak gezet.

Ook op het toilet alles onder handen gehad. Vloertje, wanden, plafond gelakt, wastafelmeubel gedeeltelijk gesloopt en een kleinere kast teruggebouwd. Dit om meer ruimte tijdens de toiletgang te hebben, zodat je je k… fatsoenlijk af kunt vegen. Een nieuw wastafelbakje met kraan en een Corian blad erop. Nieuwe speciale geurdichte afvoerleidingen zodat de bekende rare weeïge stinkende boten wc lucht op ons toilet niet meer voorkomt. Nieuwe afvoerslang aangesloten. Onder het wastafelmeubeltje zit een elektrische bilgepomp met afvoer rechtstreeks naar buiten met 3 meter slang. Daarmee kunnen we veel (bilge)water snel weg pompen, indien nodig (tijdens een lek bijvoorbeeld).

We slapen voor in de punt. We hadden slechts 80 cm hoogte boven ons matras. Dat vond ik veel te weinig. Nu heb ik het hele bed eruit gesloopt, inclusief diverse kasten en een nieuw bed 28 cm lager gebouwd. Dat geeft veel meer “lucht” boven ons. Ook een schapje boven het voeteneind gemaakt. De 2 kastjes boven het hoofdeind zijn de resten van lange kasten die ik gedeeltelijk gesloopt heb. Tijdens de verbouwing heb ik wel 20x mijn hoofd hieraan gestoten. Daarna alles weer schuren en 2x gronden en plamuren en 2x lakken.

Ondertussen zijn de roestvrijstaal mannen begonnen op het dek. De achterreling wordt 3 meter doorgetrokken aan de zijkant zodat we veiliger op de woeste baren over het dek kunnen bewegen. Achterop boven de nieuwe zeereling komt ook nog een soort brug, waar straks de zonnepanelen en radardome op bevestigd worden. Zelfs onze windmolen krijgt daar een plekkie. Om de reling te bevestigen moet ik wel een groot gedeelte van de plafonds onder dek slopen. Schrootjes wegbreken, decoupeerzaag in het net strak afgewerkte plafond van de toiletruimte :-(. Dan boren de mannen door het dek heen en kunnen ze aan de binnenkant de reling vastschroeven. Daarna mag ik proberen het plafond weer netjes te krijgen. Soms lijkt het dweilen met de kraan open. Maar het komt goed, zeggen ze allemaal om mij een beetje moed in te spreken.

Ook de gehele gasleiding aan boord nagelopen. We gebruiken propaangas uit 5 kg flessen en die staan er 2 achter in de kuip in een speciale gasbun. Er moet hier en daar iets aan vernieuwd worden, de eisen van de gaswet worden met de jaren steeds strenger (wel veilig). Yvonne zegt ineens dat het er heel mooi uitziet allemaal en dat het al lekker opschiet. Dat doet me goed.

 

4 gedachten over “Lekker bezig, 05-03-2016

  1. Theo Lotman Beantwoorden

    Hallo Koen en Yvonne,
    Jullie zijn goed bezig!! Het wordt prachtig en veel beter dan het was. Soms ben ik wel een beetje jaloers op hoe de boot nu gaat worden en soms denk ik waarom heb ik dat zelf niet zo gedaan. Binnenkort kom ik langs om te inspecteren . Kan me goed voorstellen hoe jullie je moeten voelen. Toen ik de boot 25 jaar geleden aan het bouwen was en ik zoiets had van er komt geen einde aan ging ik in de kuip zitten met een biertje en dacht ik bij mijzelf er komt een tijd dat ik zo op het water in de zon zit. En dat gebeurt uiteraard ook voor jullie. 25 jaar zijn zo om. Nog even en jullie kunnen gaan genieten. Het is jullie gegund en ik zal het met enige weemoed volgen.
    Theo

  2. Theo Lotman Beantwoorden

    Hallo Koen en Yvonne,
    Jullie zijn goed bezig!! Het wordt prachtig en veel beter dan het was. Soms ben ik wel een beetje jaloers op hoe de boot nu gaat worden en soms denk ik waarom heb ik dat zelf niet zo gedaan. Binnenkort kom ik langs om te inspecteren . Kan me goed voorstellen hoe jullie je moeten voelen. Toen ik de boot 25 jaar geleden aan het bouwen was en ik zoiets had van er komt geen einde aan ging ik in de kuip zitten met een biertje en dacht ik bij mijzelf er komt een tijd dat ik zo op het water in de zon zit. En dat gebeurt uiteraard ook voor jullie. 25 jaar zijn zo om. Nog even en jullie kunnen gaan genieten. Het is jullie gegund en ik zal het met enige weemoed volgen.
    Theo

  3. Rene Beantwoorden

    Beste Koen,

    Nog even volhouden , wordt al blij als ik jullie verhalen lees…
    Wat moet de HM inmiddels een plaatje zijn. Misschien moet ik je in de.
    Carieb inhuren.. Wat een vakman.!
    Geweldig.. Je mag heel trots zijn op wat je allemaal al hebt uitgevoerd.

    De boot ziet er uit als een plaatje.. Dus binnenkort de trossen los… En dat huis dat wordt zeker binnenkort verkocht.
    Wij wachten jullie hier in februrie 2017 op met een koud Caribje..

    Gr
    René en Brigit.

    Ps de laatste loodje zijn het zwaarst … Komt goed

  4. Roni Beantwoorden

    Geweldig hoe jullie bezig zijn. Ik heb jullie laatste verhaaltjes ook weer gelezen.
    Wat een boel werk, maar wat wordt het mooi! Fijn dat ik zo met jullie mee kan genieten. xxx

Laat een antwoord achter aan Theo Lotman Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.