Al 4 weken, 24-10-2015

IMG_6435Al 4 weken ligt onze HM nu op de wal en sindsdien is er veel veranderd. Van een mooi zeiljacht heb ik haar veranderd in een compleet wrak. Als ze nu het water in zou gaan, zakt ze meteen naar de bodem. Op 8 plaatsen zal het water naar binnen gutsen. 8 gaten waar nieuwe huiddoorvoeren in komen. Preventief vervangen, heet dat. Daaraan komen ook meteen nieuwe bronzen kogelkranen omdat die na een aantal jaren weleens vast kunnen gaan zitten. De koelkast heb ik eruit gesloopt, zodat daar een grotere en beter geïsoleerde koelkist geconstrueerd kan gaan worden. Een koud pilsje op z`n tijd willen we allemaal, toch? We gaan de badkamer (toiletruimte) vergroten, dus de zaag erin! Kastjes weggebroken en een puinhoop achtergelaten. De kajuit is omgedoopt tot werkplaats. Een zeilboot zeilt, dus de motor gedemonteerd (geintje, hij komt wel terug hoor). Algehele revisie.
Sturen gaat ook lastig, want bij een revisie wordt ook die geheel uit elkaar gehaald. Maar nu is de tijd gekomen om zachtjesaan weer andersom te werken en ben ik begonnen met de motorruimte in de primer te zetten. Op de sloop heb ik een oude startmotor gehaald en nadat Do van de GAM (www.gamcuijk.nl) hem een paar millimeter afgedraaid heeft op zijn draaibank heb ik ook nog een steuntje eraf geslepen. Nu zijn ze exact gelijk en ik ga er een inpakken en die verdwijnt onderin de bakskist voor reserve. We hopen natuurlijk hem nooit nodig te hebben, maar ik heb geen zin om in de middle of nowhere op zoek te moeten naar een vervanging, mocht de originele het ooit begeven. Zaterdag is een “nietinNiftrikdag” en ben dan vaak thuis bezig met de boot. Vandaag heb ik dus de startmotor op maat gemaakt en onze grootste hulp onderweg, de windvaanstuurinstallatie nagekeken. Een Taurus BWS windvaanstuurinstallatie. Dat is een roer met windvanger, wat achteraan de boot gemonteerd zit. Eenmaal goed afgesteld, stuurt hij ons de goede richting op. Zolang de windrichting niet verandert. Misschien leg ik het later beter uit, maar onze “Taurus” stuurt de meeste tijd, zodat wij niet dag en nacht achter het roer hoeven staan. Volledig uit elkaar geschroefd, en nadat ik Yvonne erbij geroepen heb om alle 100 kunststof kogeltjes die over het terras uitgerold waren weer bij elkaar te zoeken, er achter gekomen dat de kunststof lagers wel aan vervanging toe zijn. Dat wordt weer internet afstruinen in de avonduren. De nieuwe huiddoorvoeren zijn ondertussen ook binnen en worden volgende week gemonteerd. Dan gelijk de onderkant in de antifouling zetten zodat het onderwaterschip klaar is om ons de eerste jaren overal heen te varen waar wij willen. Over 1 week gaat ze bij VMS Verhulst de loods in en dan is het dek aan de beurt.

motorruimte IMG_6522

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.